Twarda szkoła umiejętności miękkich

studenci stoją na schodach
Sześć ośmioosobowych zespołów z 6 uniwersytetów europejskich przez 4 dni zmagało się w Liège z problemami 4 belgijskich firm. Dlaczego? Aby się nauczyć nowych umiejętności.

UNIFORS czyli Universities for future work skills 2020 - to międzynarodowy projekt, którego celem jest wychwycenie luk w szkoleniu z umiejętności miękkich w europejskich szkołach wyższych. Skupia 7 partnerów: 5 uniwersytetów - Rumuńsko-Amerykański w Bukareszcie (Rumunia), Szkołę Wyższą Prowincji Liège (Belgia), Uniwersytet w Vigo (Hiszpania) i Politechnikę w Porto (Portugalia) oraz 2 firmy konsultingowe: Infalia – Grecja i Método Estudios Consultores SLU – Hiszpania. Polskę reprezentuje w nim UWM.

Projekt zaczął się w 2020 r., przez pandemię nieco przyhamował, ale od niedawna znowu jest realizowany.

W dniach 27 września - 1 października w Liège w Belgii odbyło się spotkanie szkoleniowe uczestników UNIFORS. Uczestniczyło w nim po 2 nauczycieli oraz po 8 studentów z każdego kraju. Zostali podzieleni na 8 międzynarodowych grup. Wszystkie grupy przeszły szkolenie dotyczące podnoszenia kompetencji miękkich, na które składały się kompetencje organizacyjne, czyli praca zespołowa i zarządzanie czasem; kompetencje kreatywne, czyli komunikacja interpersonalna i kreatywne myślenie; analiza problemowa, czyli myślenie krytyczne i analityczne oraz rozwiązywanie problemów, czyli podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. Kursowicze uzbrojeni w tę wiedzę podjęli następnie wspólne działania. Chodziło w nich o zaproponowanie rozwiązania rzeczywistych problemów, z którymi borykają się 4 belgijskie firmy biorące udział w wydarzeniu: Prayon, Technifutur, DHL oraz Gaming. Praca nad rzeczywistymi problemami w zespołach, w których każdy był z innego kraju miała wykazać jak są do niej przygotowani, jakie luki w umiejętnościach mają.

- Nasi studenci wypadli bardzo dobrze, do tego stopnia, że DHL jednemu z nich zaproponował pracę – chwali kortowską ekipę dr hab. Bogdan Włodarczyk, prof. UWM, kierownik Katedry Finansów na WNE, koordynator UNFORS na UWM.

Na potrzeby projektu jego uczestnicy badali wcześniej pracodawców, studentów i kadrę dydaktyczną pod kątem luk występujących w umiejętnościach miękkich, a także wskazali najlepsze praktyki w tej dziedzinie na poziomie UE, aby jak najlepiej przygotować studentów do nowych oczekiwań rynku pracy. Owocem projektu będą materiały dla nauczycieli, a także kurs online podnoszący kompetencje miękkie.

A co o szkoleniu w Liège sądzą jego uczestnicy?

Tomasz Abłam – 3. rok turystyki rekreacji

Jestem członkiem ESN Olsztyn. To organizacja zajmująca się pomocą dla studentów przyjeżdzających z programu Erasmus. Do projektu aplikowaliśmy całą grupą. Z 7 starających się 5 osób się dostało. Praca w międzynarodowych zespołach to nie jest dla mnie nowość, bo mam z nimi do czynienia w ESN. Trafiłem ze swym zespołem do firmy Gaming, zajmującej się m.in. zakładami bukmacherskimi. Naszym zadaniem było znalezienie dla niej pomysłu na integrację pracowników pracujących zdanie i tych pracujących w firmie. Mieliśmy dużo pracy i mało czasu na odpoczynek. Wszyscy bardzo się starali, ale i tak to było wyzwanie. Jestem bardzo zadowolony z tego szkolenia, bo dużo mnie nauczyło. Gdybym mógł to bym pojechał natychmiast na kolejne.

Łucja Warych – 3 r. lingwistki w biznesie

Mój zespół trafił do firmy belgijskiej zajmującej się PR, a naszym zadaniem było ułożyć program szkoleń dla kadry menedżerskiej, które poprowadzą wśród pracowników m.in. na temat nowej struktury organizacyjnej tej firmy. Pierwszy raz pracowałam w międzynarodowym zespole i to było dla mnie duże przeżycie. Każdy był z innego kraju. Wszystko musieliśmy ustalać, bo każdy wnosił do zespołu inne nawyki, inny styl pracy inną kulturę komunikacji. Już samo komunikowanie się nie było łatwe, bo chociaż wszyscy mówiliśmy po angielsku, to każdy po swojemu. Pracowaliśmy więc bardzo intensywnie, ale każdy wiedział po co tam jest, więc nie było konfliktów. Bardzo wiele się na tym wyjeździe nauczyłam i jestem przekonana, że to wszystko przyda mi się kiedyś w pracy.

Marta Plichta - 2. rok lingwistyki w biznesie

Z moim zespołem pracowałam w firmie Technifutur, która zajmuje się doszkalaniem pracowników pod potrzeby konkretnego stanowiska pracy. Musieliśmy dla niej zorganizować warsztaty, na których będą się uczyć pracy metodą disc. Pracowałam już w międzynarodowym zespole 2 lata temu w USA, który opiekował się dziećmi, więc wiedziałam, z czym się spotkam. Sama znajomość angielskiego to za mało, aby taki zespół mógł sprawnie pracować. Trzeba odrzucić wszystko na bok i skupić się tylko na zadaniu. I tak zrobiliśmy. Nie było zgrzytów tylko intensywna praca. Wiele się nauczyłam. To mi się na pewno przyda w życiu.

Cała trójka poleca takie szklenia innym studentom. Umiejętności miękkie to nie jest coś, czego się można nauczyć. To jest świadomość, co w sobie musisz zmienić - mówią studenci.

lek

w kategorii