Logopedyczny konkurs recytatorski. „Wiedźmin” najwyżej oceniony

Adam Żejmo
Adam Żejmo, Julia Pszczółkowska i Wiktoria Białoszycka to zwycięzcy 7. edycji konkursu recytatorskiego zorganizowanego przez studentów logopedii UWM. Jury najwyżej oceniło recytację fragmentu „Wiedźmina”.

W tym roku VII Konkurs Recytatorski dla studentów UWM, organizowany przez studentów logopedii i Naukowe Koło Teatralne „Salve Verbum” miał charakter kameralny. W szranki stanęło 13 osób, choć, jak podkreśla dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz, jedna z członkiń jury, zainteresowanie było o wiele większe. Z konieczności konkurs odbył się w formule online. Uczestnicy musieli przesłać kilkuminutowe nagranie wideo zawierające recytację wiersza lub prozy. Wyniki zostały ogłoszone 18 maja.

- Wymagania związane z formą konkursu, polegające na przygotowaniu nagrania wideo i zamieszczeniu go na YouTube, niestety przerosły niektórych studentów. W poprzednich edycjach konkursu udział brało średnio 20 osób - wyjaśnia dr Osowicka-Kondratowicz.

Repertuar był bardzo zróżnicowany. Studenci recytowali poezję i prozę zarówno klasyczną jak i współczesną; począwszy od „Opisu obyczajów za panowania Augusta III” - staropolskiej prozy Jędrzeja Kitowicza, a skończywszy na „Wiedźminie” Andrzeja Sapkowskiego. Publiczność mogła usłyszeć również fragmenty utworów Juliusza Słowackiego, Williama Shakespeare’a, Władysława Broniewskiego, Władimira Majakowskiego, Juliana Tuwima, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Wisławy Szymborskiej czy też Jacka Kaczmarskiego.

Jury oceniało interpretację sceniczną tekstu, szeroko rozumianą kulturę żywego słowa, w tym dykcję uczestników. Także osobowość sceniczna odegrała istotną rolę w ocenie jurorów oraz umiejętność wykorzystania techniki w przygotowaniu nagrania wideo.

- Niektórzy uczestnicy potrafili przy pomocy telefonu uzyskać zaskakująco ciekawy efekt. Inni z kolei użyli profesjonalnego sprzętu, który podkreślił walory ich recytacji. Jednakże to żywy człowiek, który dzieli się z widzem konkretną, ważną z jego punktu widzenia informacją, jest na scenie najważniejszy - zaznacza dr Osowicka-Kondratowicz.

Decyzją jury, w składzie: dr Milena Gauer (przewodnicząca), dr hab. Joanna Chłosta-Zielonka, prof. UWM i dr Magdalena Osowicka-Kondratowicz laureatem konkursu został Adam Żejmo (na zdj.) – student dziennikarstwa i komunikacji społecznej (3 rok, studia I st.). Adam podbił serca jurorów recytując fragmenty „Wiedźmina” A. Sapkowskiego.

Drugie miejsce przyznano studentce logopedii Julii Pszczółkowskiej (1 rok, studia I st.). Trzecie miejsce ex aequootrzymały Wiktoria Białoszycka (kierunek lekarski,  IV rok) ex aequo Katarzyna Wityńska (logopedia, 2 rok, studia I st.). Wyróżnienie I stopnia jury przyznało Aleksandrze Staniszewskiej (logopedia, 1 rok, studia I stopnia) i ex aequo Szymonowi Tołpie (logopedia, 2 rok, studia I st.), natomiast wyróżnienie II stopnia otrzymali ex aequo Wiktoria Melnik (lingwistyka w biznesie, 2 rok, studia I st.) i Konrad Szymanek (logopedia, 2 rok, studia I st.). Nagrodę specjalną za profesjonalną grę słowem i ze słowem jury przyznało Paulinie Kajdanowicz – absolwentce Studium Aktorskiego im. Aleksandra Sewruka w Olsztynie, a obecnie studentce pedagogiki opiekuńczej z socjoterapią (1 rok, studia II st.). Swoją nagrodę przyznała również publiczność, której najbardziej do gustu przypadły interpretacje Katarzyny Wityńskiej i Adama Żejmo.

- Warto podkreślić, że konkurs przygotowali studenci drugiego roku logopedii (ścieżka „teatr w logopedii”) w ramach przedmiotu Warsztat teatralny. Umiejętności praktyczne, które przyszli logopedzi artystyczni zdobyli przygotowując konkurs, już wkrótce wykorzystają w przedszkolach, szkołach czy też domach kultury. Celem nadrzędnym przyświecającym organizacji konkursu było szerzenie kultury żywego słowa. Tego też między innymi uczą się członkowie Naukowego Koła Teatralnego „Salve Verbum” na próbach i spotkaniach z opiekunem. Uczestnikom gratulujemy i już dziś zapraszamy na kolejną edycję - dodaje dr Magdalena Zaorska, opiekunka koła "Salve Verbum".

opr. mah